پزشكي زنان پزشكي زنان .

پزشكي زنان

چگونگي درمان عفونت رحم در زنان

احتمال بروز عفونت رحم در زناني كه زايمان طبيعي انجام داده اند، حدود ۱ تا ۳ درصد است ودر زناني كه با عمل سزارين فرزند خود را به دنيا آورده اند، حدود ۱۰ تا ۳۰ درصد مي باشد، يعني با عمل سزارين، خطر ابتلا به اين عفونت ۱۰ برابر مي شود.

زناني كه دچار كم خوني هستند، بيشتر در معرض خطرند، زيرا مقاومت بدن آنها بسيار پايين تر از افراد عادي است. هنگامي كه رحم و لايه داخلي آن دچار التهاب شود، عفونت رحمي بروز مي كند.
انواع عفونت رحم بعد از زايمان

۱- با علايم زودرس:علائم اين نوع عفونت رحمي، طي ۲ تا ۳ روز پس از زايمان و تولد نوزاد بروز مي يابد و شايع ترين نوع عفونت هاي رحمي است.

۲- با علايم ديررس:علائم اين نوع عفونت رحمي، طي ۳ يا ۵ روز تا شش هفته پس از زايمان بروز مي يابد. علت آن ممكن است به خاطر باقي ماندن قسمت كوچكي از جفت در داخل رحم باشد.
مشكلات زنان
علت و عوارض عفونت رحم و مشكلات زنان بعد از زايمان
علل عفونت رحم زنان

بارداري:يك سري از عفونت هاي رحمي به دليل بارداري رخ مي دهند، زيرا بافت رحم، طي بارداري ملتهب و متورم مي شود و بعد از زايمان، اين عفونت ها رخ مي دهند.
استفاده طولاني مدت از نوارهاي بهداشتي در طي قاعدگي
عدم رعايت بهداشت در زنان
سقط جنين
جراحي رحم
زايمان طولاني مدت
باقي ماندن مقداري از جفت در رحم پس از زايمان
انجام زايمان با مداخلات دست و دستگاه
علايم عفونت رحم

علائم عفونت رحمي كه پس از زايمان رخ مي دهد، عبارتند از:
تب بالاي ۳۸ درجه سانتي گراد و نبض سريع (بالاي ۱۰۰ ضربه در هر دقيقه)
دردهاي زير شكمي همراه با احساس درد هنگام لمس ناحيه رحم
خونريزي رحمي كه با بوي بدي همراه است (بوي بد ناشي از عفونت) و يا رنگ متمايل به سبز يا زرد چركي دارد
احتمال سردرد، عرق كردن، لرز شديد
از دست دادن اشتها و بي حالي
مقاربت دردناك با همسر
احتمال خونريزي شديد
يبوست
علايم عفونت رحمي در زنان غير باردار (در اثر بيماري التهابي لگن) عبارتند از:

دردهاي زيرشكم و ترشح بدبو از رحم
خونريزي هاي غيرطبيعي
احساس درد كمر
حالت تهوع
تب
راههاي تشخيص عفونت رحم

به دليل اينكه نمونه برداري كامل از رحم دشوار است، معمولا عامل عفونت هاي رحمي را تركيبي از باكتري ها مي دانند.

پزشك متخصص لگن فرد را معاينه مي كند و نمونه اي از ترشحات رحم را جمع آوري كرده و به آزمايشگاه مي فرستد تا پاتولوژيست براي كشف نوع ميكروب، آن را آزمايش كند.
عوارض عفونت رحم

اگر عفونت رحم به موقع درمان نشود، باعث بروز شوك عفوني مي شود كه عوارض زير را در پي دارد:

بالا يا پايين رفتن غيرطبيعي درجه حرارت بدن
كاهش شديد فشارخون
رنگ پريدگي غيرعادي
احساس گيجي و منگي
تنگي نفس
احساس لرز
ضعف
ساير عوارض عفونت رحم عبارتند از:

زناني كه عفونت رحمي دارند، بيشتر در معرض خطر حاملگي خارج رحمي و يا ناباروري هستند.
زناني كه عفونت رحمي دارند، معمولا هنگام تماس جنسي با همسرشان، احساس درد دارند.
اگر عفونت رحم به لوله هاي فالوپ (بين رحم و تخمدان) منتقل شود، مي تواند بر باروري فرد در آينده تاثير بگذارد.
ممكن است عفونت رحم به داخل شكم منتشر شود و به جريان خون راه پيدا كند . حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد از زنان مبتلا به عفونت رحمي، دچار عفونت خون مي شوند كه اين بيماري با آزمايش خون تشخيص داده مي شود.
راههاي پيشگيري از عفونت رحم

پس از دفع مدفوع، خود را از جلو به عقب بشوييد تا آلودگي ناحيه مقعد را وارد واژن نكنيد.
لباس زير خود را مرتبا عوض كنيد و حتي المقدور از جنس نخي آن استفاده كنيد.
ناحيه واژن را هميشه خشك و تميز نگه داريد.
اگر ازداواج كرده ايد، از كاندوم براي جلوگيري از ابتلا به عفونت هاي ناحيه تناسلي استفاده كنيد.
امروزه به بيشتر زناني كه عمل سزارين انجام مي دهند، در روزهاي اول پس از سزارين، آنتي بيوتيك داده مي شود تا از بروز عفونت رحم پيشگيري شود
درمان عفونت رحم

اگر عفونت رحم خانمي شديد باشد، معمولا چند روز در بيمارستان بستري مي شود و آنتي بيوتيك هاي مختلفي را تحت نظر پزشك مصرف مي كند.
امروزه به بيشتر زناني كه عمل سزارين انجام مي دهند، در روزهاي اول پس از سزارين، آنتي بيوتيك داده مي شود تا از بروز اين عفونت پيشگيري شود.
به اين بيماران استراحت كافي و خواب مناسب توصيه مي شود.
خوردن غذاهاي مقوي و سالم براي بهبود هر چه سريع تر پيشنهاد مي شود.

به اين گونه افراد توصيه مي شود تا چند روز پس از زايمان، پرستاري را براي فرزند تازه متولد شده خود در نظر بگيرند تا بيماري شان سريع تر بهبود يابد.

انواع عفونت واژن

سه نوع عفونت واژن وجود دارد: عفونت قارچي، عفونت باكتريايي و عفونت انگلي.

بايد در نظر داشتيه باشيد كه محيط مجاري تناسلي به‌طور طبيعي داراي شرايط خاصي است؛ به طوري كه عفونت‌هاي ذكر شده، در حالت عادي قادر به رشد و تكثير در اين محيط نيستند، مگر اينكه مشكلي وجود داشته باشد.

عفونت قارچي واژن

منشأ عفونت‌هاي قارچي اندام تناسلي زنان، عمدتا نوعي قارچ به نام كانديدا آلبيكنس است. اين قارچ معمولا به طور طبيعي در محيط واژن وجود دارد و محيط اسيدي واژن مانع از رشد اين قارچ‌ها مي شود. حال اگر به دليلي از اسيدي بودن محيط واژن كاسته شود، قارچ‌ها رشد بيشتر خواهند كرد و سبب عفونت قارچي در واژن مي‌شوند.

حاملگي، مصرف بعضي از آنتي بيوتيك‌ها، مصرف قرص‌هاي جلوگيري از حاملگي، بيماري قند، استفاده از كورتون، زمان سيكل ماهيانه، روابط جنسي از عواملي هستند كه باعث تغيير محيط طبيعي واژن و افزايش رشد قارچ‌ها و در نتيجه باعث عفونت در واژن مي‌شوند.

علايم اصلي واژينيت قارچي، خارش و ترشحات واژينال مي‌باشد. خارش معمولا شديد است و ممكن است باعث التهاب نواحي مربوطه گردد. ترشحات به صورت سفيد رنگ و غليظ است كه در عين حال داراي چسبندگي كمي بوده و سست مي‌باشد. اين ترشحات معمولا فاقد بو و يا داراي بوي كپك بوده، ولي به هيچ‌وجه متعفن نيست، مگر آنكه ساير عوامل عفونت‌زا همراه قارچ باعث بروز واژينيت شده باشند.

نكته: لازم به ذكر است كه دستگاه تناسلي خانم‌ها در حالت طبيعي نيز ترشحاتي دارد كه باعث مرطوب ماندن اين ناحيه مي‌شود و به‌طور دوره‌اي كم و زياد مي‌شود. البته ترشحات طبيعي، هيچ رنگ و بويي ندارد و اگرچه غليظ است، ولي بدبو نيست و سبب خارش و سوزش هم نمي‌شود.

عفوت باكتريايي واژن

عفونت‌هاي باكتريايي دستگاه تناسلي بيشتر توسط باكتري به نام گاردنلا واژيناليس ايجاد مي‌شود. اين ميكروب به‌طور طبيعي در محيط دستگاه تناسلي موجود است، ولي در شرايط خاص ممكن است رشد كرده و باعث بروز بيماري شود. يكي از راه‌هاي انتقال اين بيماري، تماس جنسي است. در واژينيت ميكروبي، ترشحات واژينال به رنگ سفيد مايل به خاكستري و يا زرد رنگ بوده و بوي شبيه ماهي و ناخوشايندي دارد، ولي خارش و التهاب يا اصلا موجود نيست و يا بسيار خفيف‌تر از عفونت قارچي مي‌باشد.

عفونت انگلي واژن

عفونت‌هاي انگلي مجاري تناسلي در بيشتر اوقات به واسطه نوعي انگل تك‌سلولي ايجاد مي‌شود. اين انگل به طور طبيعي در مجاري تناسلي زندگي نمي‌كند و ابتلا به آن ممكن از طريق تماس جنسي و يا برخي لوازم (مانند حوله آلوده) و محيط‌هاي آلوده (مانند استخر) صورت پذيرد. در بسياري از موارد ممكن است اين عفونت فاقد علايم و يا توأم با علايم خفيفي باشد. از بارزترين خصوصيت آن وجود ترشح واژينال بيش از حد است. اين ترشح داراي رنگ خاكستري يا سبز رنگ بوده و بوي آن زننده مي‌باشد. روي آن حباب‌هاي هوا مشاهده مي‌شود كه باعث ايجاد ظاهري كف مانند مي‌گردد.


برچسب: ، انواع عفونت‌هاي زنانه، درمان با عسل و ماست، درمان خانگي عفونت قارچي و خارش واژن در زنان، درمان عفونت واژن در طب سنتي، عفونت قارچي واژن، علت و درمان عفونت زنان،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۵ دى ۱۳۹۶ساعت: ۱۱:۰۵:۲۷ توسط:faezeh موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :