پزشكي زنان پزشكي زنان .

پزشكي زنان

روش شستشوي واژن و آلت تناسلي زنانه

بسياري از خانم‌ها بر اين باورند كه اگر ناحيه تناسلي خود را با شوينده‌هاي مختلف شستشو بدهند عوامل ميكروبي را از بين مي‌برند و احتمال آلودگي را كاهش مي‌دهند، در حالي كه اين كار بسيار نادرست است و نتيجه برعكس مي‌دهد.

 

كافي است در اينترنت، درمان‏هاي خانگي خارش ناحيه تناسلي را جستجو كنيد تا صفحات و مطالب زيادي پيش رويتان قرار گيرد؛ مطالبي كه نه منبع موثقي دارند و نه كارشناسي آنها را تاييد كرده است. بدتر از همه اينكه بسياري از خانم‏ها، به‏ خصوص دخترخانم‏هايي كه از مراجعه به متخصص زنان شرم دارند، به آنها عمل و مشكلشان را تشديد مي‏كنند.

 

اين يكي از همان دستورالعمل هاي اشتباه است كه متاسفانه خيلي ها از آن استفاده مي كنند:
«خانم‏هاي عزيز! اگر از مشكل خارش ناحيه تناسلي رنج مي‏بريد اصلا نگران نباشيد. ما چند راهكار خانگي به شما توصيه مي‏كنيم كه با انجام آنها به سرعت خارشتان برطرف خواهد شد. اول اينكه مي‏توانيد 2قاشق غذاخوري سركه سيب را با آب گرم تركيب كنيد و ناحيه تناسلي را با اين آب 2 بار در روز به ‏مدت 2 تا 3روز شستشو دهيد. سركه، واژن را اسيدي مي‏كند و باكتري‏ها نمي‏توانند در محيط اسيدي رشد كنند. شستن واژن با آب نمك غليظ هم مي‏تواند باكتري‏ها و قارچ‏ها را از بين ببرد. شما مي‏توانيد وان را با آب گرم پر و نصف فنجان نمك به آن اضافه كنيد و در آن چمباتمه بنشينيد. حين نشستن سعي كنيد آب نمك ‏داخل واژن برود تا باكتري‏ها به‏طور موثر كشته شوند. سير نيز داراي خواص ضدباكتريايي قوي است. جويدن 2 تا 3 حبه سير در دهان و سپس قرار دادن آن در واژن يك تسكين‏دهنده عالي است. همچنين مي‏توانيد مقداري عسل را به مدت 15 تا 20دقيقه به ناحيه واژن خود بماليد تا علائم بيماري تسكين يابد سپس عسل را پاك كنيد و واژن را به خوبي بشوييد.»

 

دختر خانم جواني كه شرح‏ حالش را براي ما ايميل كرده، در همين رابطه نوشته است كه:
«دختري 32 ساله هستم و به نظافت خود اهميت زيادي مي‏دهم و مرتب لباس زيرم را عوض مي‏كنم. مدتي پيش تقريبا يك هفته مانده به عادت‏ ماهيانه ام دچار خارش ناحيه تناسلي شدم. به سفارش يكي از دوستانم كمي پماد زدم اما چون چرب بود، بدم آمد و ناحيه را با مايع دستشويي شستم. خارش بدتر شد. در اينترنت خواندم كه براي درمان خارش بهتر است در آب و سركه يا آب و نمك بنشينم يا كمي عسل با موم به ناحيه بمالم. همه اين كارها را هم انجام دادم اما فايده‏اي نداشت. به داروخانه مراجعه كردم و دارويي خريدم تا خارشم آرام شود. از شانس بد عادت‏ ماهيانه شدم. بعد از پايان دوره اوضاع بدتر شد زيرا خارش گسترش پيدا كرد و داخل بدنم راه يافت. تحمل خارش و سوزش را نداشتم و با خاراندن زياد، خود را زخمي كردم. در لباس زيرم خون ديدم اما نمي‏دانم خون مربوط به دستگاه ادراري‏ ام بود يا واژنم زيرا من در كليه سمت چپم سنگ دارم. چه بايد بكنم؟ لطفا مرا راهنمايي كنيد.»

 

عواملي كه احتمال ابتلا به عفونت‌هاي تناسلي را افزايش مي‌دهند:
دكتر اعظم‌السادات موسوي، متخصص زنان و زايمان، عضو هيات‌علمي دانشگاه علوم‌پزشكي تهران:

 

دخترخانم‌ها هم ممكن است مانند خانم‌هاي متاهل دچار عفونت‌هاي واژينال شوند و اين موضوع اصلا جاي تعجب ندارد، فقط ميزان شيوع بيماري در دخترها كمتر است ولي اين‌طور نيست كه اصلا وجود نداشته باشد زيرا عوامل قارچي از راه‌هاي مختلفي مي‌توانند شرايط رشد و تكثير را در محل پيدا كنند.

 

قارچ‌ها يكي از ميكرو ارگانيسم‏ هايي هستند كه در ناحيه واژينال زندگي مي‌كنند اما در حالت عادي فعاليت بيماري‌زايي ندارند زيرا محيط طبيعي واژن اسيدي است و فلور طبيعي يا ميكروب‌هاي غيربيماري‌زاي منطقه اجازه نمي‌دهند قارچ‌ها فعاليت داشته باشند اما وقتي به دلايل متعددي فلور طبيعي از بين برود و محيط اسيدي به هم بخورد، شرايط براي رشد و تكثير قارچ‌ها فراهم مي‌شود و فعاليت آنها در ناحيه واژينال علامت‏ هاي مهمي مثل خارش و ترشحات زياد و بودار ايجاد مي‏كند.

 

علت عفونت در ناحيه واژينال
اين عفونت مي‌تواند به علت گرماي بسيار زياد، رطوبت بالا، بارداري، مصرف داروهاي ضدبارداري، ابتلا به ديابت، پوشيدن شلوارهاي تنگو فاق‌كوتاه، پوشيدن لباس‌هاي زير تنگ و فانتزي كه جنسشان از مواد شيميايي است، سن بالا، استرس زياد، رعايت نكردن بهداشت و عوض نكردن به موقع لباس زير، ضعف سيستم ايمني بدن به دلايلي مثل استفاده طولاني‌مدت از داروها به‌خصوص آنتي‌بيوتيك‌ها، مصرف داروهاي سركوب‌كننده ايمني و… ايجاد شود.

 

چرا خانم هاي مبتلا به ديابت مكرر دچار عفونت هاي قارچي در ناحيه تناسلي مي شوند؟
لازم به ذكر است مصرف مواد قندي زياد حالت اسيدي مخاط واژن را از بين مي‌برد و باعث رشد و تكثير عوامل قارچي مي‌شود. به همين دليل خانم‌هاي مبتلا به ديابت ممكن است دچار عفونت‌هاي قارچي مكرر در ناحيه تناسلي شوند. قطعا در چنين شرايطي بهترين كار مراجعه به پزشك و مصرف داروهاي ضدقارچي است كه بلافاصله فعاليت قارچ‌ها را محدود مي‌كند و علائم را به سرعت از بين مي‌برد.

 

در حالي كه استفاده از مواد مختلفي مثل آب‏ نمك، جوش شيرين و… مي‌تواند باعث تحريك مخاط دستگاه‌ تناسلي ‌شود و آن را زخمي ‌كند. زخمي شدن مخاط شرايط بهتري براي حضور و فعاليت قارچ‌ها فراهم مي‌كند و در نتيجه عوارض تشديد مي‌شود. علاوه بر مصرف داروها، استفاده از لباس‌هاي زير نخي، خشك نگه داشتن موضع و جلوگيري از ايجاد گرماي زياد در محل نيز مي‌تواند در رفع يا پيشگيري از بيماري‌هاي قارچي موثر باشد.

 

چرا عفونت ناحيه تناسلي در بعضي از خانم ها مرتبا عود مي كند؟
استفاده از داروهاي موضعي ضدقارچ براي ريشه‌كن كردن قارچ‌ها هم مي‌تواند علاوه بر نكته‌هاي بهداشتي ذكرشده به درمان بيماري كمك كند. اگر عفونت به‌طور مكرر در خانمي عود كند يعني عوامل بيماري‏زا به درمان مقاوم شده‏ اند بنابراين بايد ابتدا علت عود بيماري تشخيص داده و سپس درمان مناسب براي بيمار شروع شود.با توجه به اينكه عفونت اين خانم زياد طول كشيده و در اين مدت از مراجعه به پزشك خودداري كرده‌اند بايد قبل از شروع درمان يك آزمايش آناليز و كشت ادرار بدهند. نكته ديگري كه ايشان در شرح‌حالشان ذكر كرده‌اند اين است كه دارويي از داروخانه گرفتم تا خارشم آرام شود.

 

اولا اينكه مصرف خودسرانه هيچ دارويي توصيه نمي‌شود زيرا ممكن است شرايط بيماري را بدتر و راه درمان را سخت‌تر كند و مشكلي كه مي‌شد با مصرف چند روز دارو درمان كرد، به درمان‌هاي جدي‌‌تر و طولاني‌تر نياز پيدا مي‌كند. دوم اينكه برخي داروها مي‌توانند با عملكردي كه در موضع دارند علامت خارش را كم يا از بين ببرند اما اين مساله به معناي از بين رفتن يا درمان علت اصلي نيست، بنابراين به محض اينكه دارو قطع شود علائم به سرعت و با شدت بيشتري برخواهند گشت. ضمن اينكه مصرف داروهاي كورتون‌دار كه به خوبي مي‌توانند علائم بيمار را كنترل كنند عوارض بسيار زيادي به دنبال خواهند داشت كه به هيچ‌ وجه به صلاح بيمار نخواهد بود.

 

درمان خارش ناحيه تناسلي با طب سنتي
دكتر مليحه تبرايي، متخصص طب سنتي، عضو هيات‌علمي دانشگاه علوم‌پزشكي تهران:

 

به‌‏نظر مي‏رسد امروزه موارد مقاوم و عودكننده عفونت‏هاي دستگاه تناسلي زنان افزايش پيدا كرده هرچند ميكرو ارگانيسم‏ هاي مختلفي مانند قارچ‏ها و باكتري‏ها در ايجاد اين عارضه دخالت دارند اما امروزه ثابت شده وضعيت بدني و pH واژن هم نقش قابل‏ توجهي در اين زمينه ايفا مي‏كنند. از نظر حكماي طب سنتي، علت اصلي اين مساله استعدادي است كه در بدن فرد به وجود مي‏آيد. آنها 2 علت اصلي را در زمينه بروز اين استعداد دخيل مي‏دانند؛علت اول ضعفي است كه در دستگاه تناسلي زنان ايجاد شده.

 

دومين علت فضولات و مواد زائدي است كه در نتيجه عوامل مختلفي از قبيل تغذيه نامتعادل، بي‌تحركي و استراحت ناكافي، حالت‌هاي روحي-رواني نامناسب در بدن تجمع مي‏يابند.

 

از اين رو، در طب سنتي با در نظر گرفتن اين 2 علت اصلي به درمان بيماري پرداخته مي‏شود. يعني اگر ضعفي در دستگاه تناسلي ايجاد شده باشد آن را تقويت مي‏كنند و اگر بدن دچار تجمع مواد زائد شده باشد، به كمك داروها و تدابير مناسب آن را پاكسازي مي‌كنند.

 

از نظر طب سنتي، درمان خودسرانه بيماري‏ها به هيچ ‏وجه توصيه نمي‏شود بنابراين اينكه فردي هنگام مواجهه با بيماري در اينترنت جستجو و راه‏ حلي را پيدا كند و به كار ببندد كاملا نادرست است زيرا طبع و مزاج افراد با يكديگر تفاوت دارد و نمي‏توان يك درمان كلي را به همه پيشنهاد داد. يك راه درماني ممكن است در يك فرد خيلي موثر باشد و خوب جواب بدهد اما همان راه درماني در فرد ديگري با همان مشكل عارضه ايجاد كند.

 

به‌عنوان مثال مصرف عسل در عفونت‏هاي دستگاه تناسلي براي بسياري از افراد خوب است اما در افرادي كه مواد بدني آنها داراي حدت بيشتري است مشكل ايجاد مي‏كند يا اگر ميزان مصرف آن از حد مشخصي بيشتر شود، مي‏تواند آزاردهنده باشد.

 

توصيه ما به همه خانم ‏هايي كه دچار چنين مشكلي مي‏شوند اين است كه خيلي سريع به پزشك مراجعه كنند زيرا تاخير در درمان، باعث شدت بيماري مي‏شود و فرد را ناگزير مي‏كند براي تسكين علائمش كارهاي مختلفي انجام بدهد كه ممكن است برخي از آنها نادرست باشند و بر شدت بيماري بيفزايند.

 

يكي از راه‏هاي تسكين‏ دهنده و در عين حال كم‏ عارضه خارش ناحيه تناسلي در زنان، نشستن در تشت آب ولرمي است كه يك استكان سركه و يك استكان گلاب در آن ريخته شده باشد. اين كار به‏ طور موقت خارش را كاهش مي‏دهد تا بيمار خود را به پزشك برساند اما درمان اصلي بيماري نيست.

 

لازم به ذكر است طول مدت درمان با توجه به شدت بيماري و زمان آن در طب سنتي متفاوت است. قطعا درمان كامل يك بيماري به ‏خصوص اگر مزمن شده باشد به زمان بيشتري نياز دارد و نمي‏توان انتظار داشت در مدت كوتاهي بهبود كامل حاصل شود.

 

از كجا بفهميم ريشه عفونت ما  تناسلي است يا ادراري؟
دكتر فرزانه شريفي‌اقدس، متخصص اورولوژي، عضو هيات‌علمي دانشگاه علوم‌پزشكي شهيدبهشتي

 

با توجه به علائمي كه اين خانم ذكر كرده‌اند به راحتي مي‌توان تشخيص داد مشكل مربوط به ناحيه واژن است و ارتباطي به مجراي ادرار ندارد. مسائل و مشكل‌هاي ادراري معمولا با خارش همراه نيستند. بيمار فقط سوزش دارد كه آن هم هنگام ادرار كردن و وقتي ادرار از مسير مجراي ادراري عبور مي‌كند ايجاد مي‌شود، نه در حالت معمولي. اين بهترين راه تشخيص عفونت ادراري از عفونت دستگاه تناسلي است. ضمن اينكه افرادي كه دچار عفونت ادراري مي‌شوند تكرر ادرار هم خواهند داشت.

 

بيماري كه سنگ دارد علاوه بر اينكه ممكن است در ادرارش خون ببيند علائم ديگري هم خواهد داشت. مثلا بيمار از درد شديد پهلو رنج مي‌برد كه ميزان آن كم و زياد مي‌شود و برخلاف بسياري از دردها با استراحت بهبود پيدا نمي‌كند.

 

بهترين روش شستشوي ناحيه ادراري-تناسلي
توجه داشته باشيد زدن مواد مختلف به هر قسمتي از بدن ممكن است عوارض مختلفي از جمله حساسيت، قرمزي، التهاب و… ايجاد كند اما اين كار در مورد ناحيه تناسلي شديدتر خواهد بود زيرا ممكن است به داخل گسترش پيدا كرده و زخم ايجاد كند. به‌خصوص استفاده از شوينده‌ها باعث تحريك مجراي ادراري و ناحيه تناسلي مي‌شود. بهترين كار براي شستشوي ناحيه ادراري- تناسلي استفاده از آب به تنهايي و سپس خشك كردن ناحيه است تا رطوبت در محل باقي نماند و فضا براي رشد ميكروارگانيسم‌ها مهيا نشود.

 

در صورتي كه فردي بخواهد ناحيه تناسلي را هر چند وقت يكبار با شوينده‌اي بشويد مي‌تواند از صابون يا شامپوي بچه استفاده كند.صابون بچه خاصيت قليايي و اسيدي ندارند و كاملا خنثي است. هم جنبه بهداشتي دارد و محل را تميز مي‌كند و هم اينكه باعث تحريك مخاط آن ناحيه نمي‌شود و فلور طبيعي آن قسمت را هم از بين نمي‌برد.

 

نكته مهم ديگر اينكه عفونت‌هاي مجاري ادراري معمولا به دنبال عفونت تناسلي طول‏ كشنده كه درمان آنها به تعويق افتاده يا درمان مناسب انجام نشده ايجاد مي‌شوند. يكي از راه‌هاي ايجاد عفونت‌هاي تناسلي به‌خصوص در دخترخانم‌ها ميكروب‌هايي است كه به‌طور طبيعي در پوست ناحيه مقعد زندگي مي‌كنند. اگر به دلايلي تعداد اين ميكروب‌ها افزايش پيدا كند، ناحيه واژينال را درگير مي‌كنند و در آنجا تكثير مي‌شوند.

 

اگر عفونت تناسلي به موقع درمان نشود و ميكروب‌هاي بيماري‌زا از بين نروند به‌تدريج به سمت مجراي ادرار مي‌آيند و از نوك مجرا وارد مي‌شوند. با توجه به اينكه مجراي ادراري در خانم‌ها كوتاه و حدود 3 تا 4 سانتي‌متر است ميكروب‌ها به سرعت آن را طي مي‌كنند و وارد مثانه مي‌شوند بنابراين خانم‌هايي كه به عفونت مزمن ناحيه تناسلي مبتلا هستند حتما مشكل‌ ادراري هم پيدا خواهند كرد.

 

در ناحيه تناسلي از مواد شوينده استفاده نكنيد
دكتر مريم كاشانيان، متخصص زنان و زايمان، عضو هيات‌علمي دانشگاه علوم‌پزشكي تهران

 

معمولا قبل و بعد از عادت‌ماهانه بدن مستعد ابتلا به قارچ مي‏شود. اتفاقي هم كه براي اين خانم افتاده تقريبا يك هفته قبل از عادت ماهيانه‌‌شان بوده است. يعني اين خانم به قارچ مبتلا شده و براساس علائمي كه داشته‌اند كار خوددرماني را شروع كرده‌اند.

 

توصيه ما در مسائل زنان و زايمان هميشه به خانم‏ها اين بوده كه به محض بروز مشكل به پزشك متخصص زنان مراجعه كنيد و از گوش دادن به توصيه دوستان يا درمان‌هايي كه در اينترنت گذاشته شده بپرهيزيد زيرا علامت بيماري‌ها در افراد مختلف با توجه به شرايط گوناگوني كه هر فرد به تنهايي دارد با هم تفاوت مي‌كند، بنابراين هرگز نمي‌توان يك دارو را به‌طور مشترك براي همه تجويز كرد يا توصيه مشتركي به بيماران داشت.

 

تجويز دارو و ارائه راهكار درماني نيازمند بررسي و معاينه پزشك و در صورت نياز آزمايش يا ساير راه‌هاي تشخيصي است. بسياري از خانم‌ها به‌خصوص دخترخانم‌ها از اينكه به پزشك متخصص زنان مراجعه و مشكلشان را مطرح كنند خجالت مي‌كشند. واقعيت اين است كه براي متخصصان زنان يا كساني كه در اين حيطه كار مي‌كنند اعضاي بدن همگي مثل هم هستند بنابراين براي ما معاينه دستگاه تناسلي با معاينه ساير قسمت‌هاي بدن تفاوتي ندارد بنابراين از مراجعه به پزشك متخصص زنان براي معاينه خجالت نكشيد. قطعا اين كار خيلي بهتر از اين است كه با كارهاي غيرعلمي سلامتتان را به خطر بيندازيد.

 

بسياري از خانم‌ها بر اين باورند كه اگر ناحيه تناسلي خود را با شوينده‌هاي مختلف شستشو بدهند عوامل ميكروبي را از بين مي‌برند و احتمال آلودگي را كاهش مي‌دهند، در حالي كه اين كار بسيار نادرست است و نتيجه برعكس مي‌دهد. زيرا مواد شوينده، هم مي‌توانند حساسيت ايجاد كنند و هم ميكروب‌هايي را كه به‌طور طبيعي در آن ناحيه زندگي مي‏كنند و مدافع واژن هستند از بين ببرند. در نتيجه ساير عوامل بيماري‌زا فرصت رشد و تكثير پيدا مي‌كنند و بدتر باعث عفونت مي‌شوند، بنابراين خود را با مواد شوينده نشوييد، در بتادين، جوش ‏شيرين و ساير مواد ننشينيد وpH منطقه را به هم نريزيد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ساعت: ۰۵:۴۴:۵۳ توسط:faezeh موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :