پزشكي زنان پزشكي زنان .

پزشكي زنان

نكاتي درمورد بهداشت دوران قاعدگي

 

بهداشت دوران قاعدگي

بروز اولين قاعدگي در دختران جوان نبايد موجب ترس و نگراني آنها شود. اين امر نشان مي‌ دهد كه آنها سالم هستند و آمادگي مادر شدن را در آينده دارند. در ضمن مادر و خواهر بزرگ تر، اولياي مدرسه و معلمان بهداشت مي‌ توانند درباره اين پديده با نوجوانان صحبت كرده و نگراني و ترس آنها را برطرف‌ كنند و به آنها توضيح دهند كه قاعدگي نه تنها بيماري نيست، بلكه امري ضروري و طبيعي براي بدن است، اگرچه ممكن است به ظاهر موجب ناراحتي شود.
دوران قاعدگي يكي از مهم ترين دوره‌هاي زندگي هر خانمي است و از آنجا كه به‌ طور معمول، خانم ها را يك هفته در ماه درگير مي ‌كند، اهميت ويژه‌اي دارد.
بايد بدانيد كه رعايت بهداشت فردي در اين دوران بسيار ضروري است و رعايت نكردن آن ممكن است به ايجاد عفونت و عوارضي مانند نازايي در آينده منجر شود.
اين عوارض مي ‌تواند فرد را از نعمت مادر شدن محروم كند و ممكن است زندگي خانوادگي آينده وي را دچار مشكل گرداند، بنابراين توجه به نكات بهداشتي و رعايت آنها اهميت دارد:
۱- لباس زير مناسب:
از لباس‌هاي نخي استفاده كنيد و آنها را زود به زود عوض كنيد. لباس‌هاي زير را بايد جدا از ساير لباس‌ها بشوييد و در آفتاب خشك كنيد. هيچگاه از لباس زير ديگران استفاده نكنيد.
۲- ورزش:
انجام فعاليت‌ها و ورزش‌هاي عادي و سبك در اين دوران نه تنها هيچ گونه منعي ندارد، بلكه مفيد هم است و به آرامش عضلات كمك مي ‌كند. بايد بدانيد كه بدترين كار، درازكشيدن روي تخت و بي‌حركت ماندن است.
۳- تغذيه:
براي جبران خون از دست رفته در اين دوران مي ‌توانيد از غذاهاي مقوي مانند شير، گوشت، حبوبات، انواع سبزي‌، لبنيات و انواع ميوه‌هاي تازه و… بيشتر استفاده كنيد. توصيه مي‌ شود براي كاهش عوارض اختلالات پيش از قاعدگي، از يك هفته پيش از شروع قاعدگي از رژيم غذايي حاوي ويتامين B۶ و آهن مانند گوشت، ماهي، آجيل بدون نمك و غلات سبوس‌دار مصرف كنيد.
غذاهاي غني از آهن عبارتند از: گوشت ها، تخم مرغ ، جگر، سبزي هاي داراي برگ سبز تيره مثل اسفناج تازه و جعفري، حبوبات مثل عدس و لوبيا، نخود سبز، نان سبوس دار ، آجيل، خشكبار مثل انواع برگه، برگه آلو و هلو و زرد آلو ، توت خشك، انجير خشك و كشمش .
ويتامين B۶ در نان ها و بيسكويت هاي سبوس دار، ماءالشعير، جوانه گندم ، مرغ، ماهي، جگر، ميوه ها مثل موز، آب پرتقال، سيب، سبزيجات مثل هويج، گل كلم، گوجه فرنگي و در مغزها وجود دارد.
۴- حمام كردن:
حمام‌كردن در دوران قاعدگي نه تنها ضرر ندارد، بلكه لازم است. البته بايد از نشستن كف حمام خودداري كرده و تا حد امكان به شكل ايستاده حمام كنيد تا بدن شما به آلودگي‌هاي ميكروبي كف حمام آلوده نشود.
اما لازم است بدانيد كه در اين دوران بايد از رفتن به استخر يا دريا اجتناب كنيد.
۵- نوار بهداشتي:
سعي كنيد در دوران قاعدگي از نوار بهداشتي استفاده كرده و آن را مرتب و زود به زود تعويض كنيد. اهميت اين موضوع به‌خصوص زماني كه خون‌ريزي بيشتر است، روشن مي ‌شود. با اين كار، علاوه بر رعايت بهداشت جسم، از آلوده شدن لباس‌هاي ديگر نيز خودداري مي ‌شود. هنگام تعويض نوار بهداشتي، بايد آن را داخل كاغذ پيچيده و دور بيندازيد.
دقت كنيد نوار بهداشتي را نبايد به طور مستقيم در توالت بيندازيد، زيرا موجب گرفتگي چاه توالت مي ‌شود. چنانچه امكان استفاده از نوار بهداشتي را نداريد، مي ‌توانيد از پارچه‌هاي معمولي و قابل شستشو استفاده كرده و سپس آنها را با آب سرد و صابون شسته و در آفتاب خشك و در صورت امكان اتو كنيد. سعي كنيد تا حد امكان از پنبه يا دستمال كاغذي استفاده نكنيد و در صورت استفاده، يك عدد گاز استريل روي پنبه قرار دهيد، زيرا ممكن است قطعات خرد شده دستمال و پنبه جذب شده و موجب عفونت شود.
با توجه به اينكه در اوايل بلوغ، شروع قاعدگي نامنظم است، مي‌ توان با علامت‌زدن تاريخ شروع قاعدگي در تقويم، آن را به خاطر بسپاريد و نوار بهداشتي را به‌خصوص در مدرسه به همراه داشته باشيد تا مشكلي ايجاد نشود.
۶- استفاده از مسكن:
وجود درد در روزهاي اول قاعدگي، مسئله‌اي طبيعي است. علت اين امر، آزاد شدن موادي در جداره داخلي رحم است كه موجب انقباض رحم و در نتيجه درد مي‌ شود. در صورت شدت درد مي ‌توانيد با تجويز پزشك، از داروهاي تسكين‌دهنده استفاده كنيد. البته بهتر است ۴۸ تا ۷۲ ساعت پيش از شروع قاعدگي از اين داروها استفاده شود. در ضمن، استفاده از حوله يا پارچه گرم در موضع درد هم مفيد است، زيرا گرما موجب شل‌شدن عضلات شده و مي‌ تواند انقباضات را متوقف كند.
استراحت كافي و رژيم غذايي مناسب و اجتناب از مصرف زياد شكر، قهوه و چاي نيز مي ‌تواند در تسكين درد موثر باشد.
۷- بهداشت ناحيه تناسلي:
در خانم‌ها به علت نزديك بودن مقعد به فرج و نيز مجراي خروج ادرار، امكان انتقال انواع ميكروب‌ها به دستگاه تناسلي وجود دارد، بنابراين براي پيشگيري از وقوع عفونت، به هنگام طهارت بايد ابتدا فرج يا قسمت جلويي دستگاه خارجي تناسلي و سپس مقعد شسته شود.
در دوران قاعدگي نيز بايد پس از هر بار دست‌شويي رفتن به‌خصوص پس از اجابت مزاج، شستشو به طريقه فوق صورت گيرد و پس از شستشو، در صورت امكان با دستمال تميز خشك شود.
تا حد امكان سعي كنيد براي طهارت از آب سرد استفاده نكنيد، زيرا ممكن است سبب به‌ وجود آمدن انقباض و درد زير شكم شود. دقت كنيد هيچگاه با دست كثيف يا آلوده طهارت نگيريد.
۸- آكنه:
يكي از عوارض شايع دوران نوجواني آكنه يا جوش غرور است كه علت آن تغييرات هورموني در بدن است و در دختران، به خصوص پيش از شروع عادت ماهيانه شدت مي ‌يابد. آكنه با عواملي مانند پوست چرب و شيوه تغذيه نادرست شدت مي ‌يابد.


برچسب: ، بهداشت در دوران قاعدگي، حالات روحي زنان در دوران قاعدگي، درباره عادت ماهانه زنانه، سوال و جواب هايي در مورد عادت ماهيانه، همه چيز در مورد قاعدگي،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۵ دى ۱۳۹۶ساعت: ۱۱:۱۲:۳۲ توسط:faezeh موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :